Målet med handledningen är att stärka den studerandes arbetslivsfärdigheter och förmåga att navigera bland arbetslivets förändringar samt att stötta arbetshälsa och arbetstrivsel. Välfungerande handledning ger den studerande bättre förutsättningar att klara sig på framtidens arbetsmarknad. Sådana förutsättningar skapas genom flexibel och förtroendefull växelverkan mellan den studerande och handledaren på arbetsplatsen.
Handledningen är personlig och beaktar de individuella behoven och det kunnande och de färdigheter som den studerande har sedan tidigare.
För att handledningen ska lyckas är det viktigt att läroanstalten, handledaren och den studerande har en gemensam förståelse av lärandet på arbetsplatsen, av både dess mål och innehåll. Tillräckligt med tid måste reservers för handledningen och handledningsprocessen uppföljas.
Handledarens motivation, kompetens och yrkeskunnande påverkar kvaliteten på handledningen. De här sakerna kan vidareutvecklas genom att personalenshandledarkompetens förbättras genom fortbildning.