Svårigheterna kan också hänga ihop med tidsuppfattning, vilket innebär problem med att uppskatta hur lång tid det tar att göra en uppgift eller ta sig från ett ställe till ett annat.
Kanske är det svårt att veta vilket verktyg som behövs och hitta det. Den studerande kan också ha problem med att gestalta maskinernas funktionsprinciper och konstruktionsritningar.
Svårigheter att greppa spatiala relationer kan exempelvis framträda i stora affärer, där den studerande kanske rentav tappar bort sig. Också vid städning kan perceptionssvårigheter spela in.
Tal- och språksvårigheter handlar om problem att förstå och producera tal. Långa och komplicerade anvisningar kan vara svåra att förstå.
Med autismspektrumstörningar avses en neurobiologisk störning i utvecklingen. Denna påverkar hur en person kommunicerar och samspelar med andra och hur hen förnimmer och upplever sin omvärld. Alla studerande på autismspektret är olika, liksom även deras behov av stöd är olika.
För en studerande på autismspektret kan det vara svårt att tolka andra människors ansiktsuttryck och gester. Hen kan ha svårt att söka ögonkontakt eftersom det kräver mycket energi, och hen då inte kan fokusera på innehållet i samtalet. En särskild stresskänslighet är vanlig på autismspektret.
En lugn plats kan minska den sensoriska överbelastningen. För somliga kan belastningen lindras med tydliga och exakta arbetsuppgifter och skriftliga instruktioner att följa.
Det är en god idé att tala öppet om en lämplig längd för arbetsdagen. En lite längre orienteringsperiod kan gagna en del studerande.
Också regleringen av att inleda och upprätthålla en aktivitet påverkas av störningen. Därför kan stöd för de exekutiva funktionerna hjälpa den studerande att klara av sina studier och arbetsuppgifter.