Hankaluudet voivat liittyä myös ajan hahmottamiseen, jolloin on vaikeaa arvioida tehtävien tekemiseen tai paikasta toiseen siirtymiseen kuluvaa aikaa.
Oikean työkalun löytäminen ja tunnistaminen voi olla haastavaa. Opiskelijan voi olla myös vaikeaa hahmottaa laitteiden toimintamekanismeja ja rakennuspiirustuksia.
Tilan hahmottamisen vaikeudet voivat tulla esille esimerkiksi isossa marketissa, johon opiskelija saattaa jopa eksyä. Myös siivouksessa hahmottamisen vaikeudet voivat vaikuttaa työskentelyyn.
Kielelliset vaikeudet ilmenevät puheen ymmärtämisessä ja tuottamisessa. Pitkien, monimutkaisten ohjeiden ymmärtäminen voi olla haastavaa.
Autismikirjon häiriöllä tarkoitetaan aivojen neurobiologista kehityshäiriötä, joka vaikuttaa siihen, miten ihminen viestii ja on vuorovaikutuksessa muiden kanssa ja miten hän aistii ja kokee ympäröivän maailman. Kaikki autismikirjoon kuuluvat opiskelijat ja heidän tuen tarpeensa ovat erilaisia.
Autismikirjon opiskelijalle voi olla haastavaa tulkita toisten ihmisten ilmeitä ja eleitä. Hänelle katsekontaktin ottaminen voi olla vaikeaa ja viedä ylimääräistä energiaa, jolloin hän ei pysty keskittymään keskustelun sisältöön. Lisäksi autismikirjon ihmisiä yhdistää erityinen stressiherkkyys.
Aisteihin liittyvää kuormitusta alentaa rauhallinen tila tai paikka. Joidenkin kohdalla kuormitusta voivat helpottaa selkeät ja tarkat työtehtävät sekä kirjallinen ohjeistus, jota voi seurata.
Työpäivän sopivasta pituudesta kannattaa myös avoimesti keskustella. Perehdytyksen pidentäminen voi hyödyttää joitakin opiskelijoita.
Häiriö vaikuttaa myös toiminnan aloittamisen ja ylläpitämisen säätelyyn, joten toiminnanohjauksellinen tuki auttaa opiskelijaa selviytymään opinnoista ja työtehtävistä.